3 největší obavy pilotů dronů (a jak je překonat) - 3. díl: Rozbití a ulétnutí dronu
V dnešní době prožívají drony obrovský rozmach. Jelikož nastala doba, kdy drony dokáže ovládat opravdu každý, určitě jste i Vy uvažovali nad vyzkoušením pocitu svobody ve vzduchu. Možná Vás doposud odrazovala nejen vysoká cena, ale také spousta "problémů" s drony spojených. Představujeme Vám pár nejčastějších obav, které mají hlavně nováčci z řad pilotů dronů, a jak tyto obavy jednoduše překonat. V této minisérii si probereme tři základní problémy, se kterými se můžete setkat i Vy:
1. komplikovanost létání,
2. legislativa dronů,
3. rozbití a ulétnutí dronu.
Rozbití a ulétnutí dronu
Obecně je ROZBITÍ DRONU věc, které se bojí jak nováčci, tak zkušení piloti. Většina dronů dnes stojí nemalé peníze a pokud dopadne na špatné místo, dokáže napáchat určité škody. Když ale člověk létá v rámci svých schopností, neměla by tato situace nastat. Pokud se Vám už nějaká nehoda přihodí, je důležité si z toho vzít ponaučení a neztrácet ke stroji důvěru. Téměř všechny nehody jsou způsobeny lidským faktorem, kdy bylo na něco zapomenuto, nebo nedodrženo. Proto se nemusíme bát, že by se dron sám "zbláznil" a způsobil škodu bez vašeho přičinění. V tomto článku si probereme, jak takovým případům předejít a pokud už nastanou, tak jak se v dané situaci zachovat. Pokaždé bychom měli dodržet pár určitých věcí před samotným letem, díky kterým možnost rozbití a ulétnutí dronu razantně snížíme. Už doma se můžeme ujistit, že máme veškeré nezbytné aktualizace nainstalované a dron i ovladač je dostatečně nabitý.
Nejdříve bychom si pro let měli vybrat otevřenou oblast bez objektů a lidí, která by měla být dostatečně velká. Velikost oblasti je relativní a odvíjí se podle zkušeností pilota. Podle našeho názoru by si úplný nováček měl vybrat oblast alespoň o velikosti fotbalového hřiště. Po příchodu na místo doporučujeme zkontrolovat okolí letu, zda se v blízkosti nenacházejí nějaké objekty, které by mohly rušit kompas. Bývají to zpravidla elektrárny, dráty vysokého napětí a velké kovové předměty, vedle kterých by byl dron naprosto ztracen a mohl by se stát nekontrolovatelným. Pokud je oblast v pořádku, doporučujeme poté zkontrolovat vše na vašem stroji, aby jste měl jistotu že je 100% provozuschopný. Jste to Vy a nikdo jiný, kdo bude za let nést zodpovědnost. Z toho důvodu se doporučujeme řídit naším předletovým check-listem, kterým jsme se inspirovali u výrobce našich dronů. V něm si projdete základní nezbytné kroky před vzletem, na které by mohl pilot zapomenout.
Velmi často se nehody stávají právě nedodržením některého z důležitých bodů. Dle našeho názoru jsou tři nejdůležitější věci, kterým je potřeba dát při předletové kontrole speciální pozornost. První z nich je baterie. Ta musí být vždy plně nabita a zkontrolována, že je správně vložena do stroje, a tak nehrozí její vypadnutí za letu. Další důležitou věcí jsou vrtule. Už jen jedna poškozená vrtule může způsobit, v lepším případě podivné chování dronu, v tom horším a hlavně pravděpodobnějším případě, půjde dron k zemi jako kámen. Proto doporučujeme každou vrtuli individuálně zkontrolovat před každým letem i když jste se strojem nikde nebourali. Pokud na vrtuli najdete jakýkoliv defekt, tak by jste ji určitě neměli používat. Je vždy lepší obětovat pár stovek za novou vrtuli než pár desítek tisíc za nový dron. Třetí důležitou věcí, na kterou by se nemělo zapomenout je správná kalibrace kompasu. Ta se musí provést v místě, kde nejsou v blízkosti žádné kovové předměty nebo vysílače, které by vám mohly narušit kalibrování. Kalibraci doporučujeme dělat vždy při přesunu na novou lokaci. Oficiální vzdálenost, po které je potřeba překalibrovat kompas nikdo neudává, ovšem my doporučujeme provést kalibraci po cca 5 Km přesunu.
Pokud jste s dronem ve vzduchu, je nejdůležitější létat tak, aby jste na dron měli dobrý dohled a věděli co se kolem něj děje. Při letu ve větších výškách je vždy dobré poslouchat zvuk letadel a v případě, že se bude nějaké blížit, klesnout na bezpečnou úroveň. Pokud se nedaleko budou nacházet kovové stavby, elektrické vedení nebo hůře vysílací věže, rozhodně se k nim nedoporučujeme přibližovat. Kov, elektřina a hlavně vysílače, běžící většinou na stejných frekvencích jako Váš dron by mohly zmást kompas, a tak je zde vysoká pravděpodobnost rozbití a ulétnutí dronu. Pokud se to stane a dron se začne stávat nekontrolovatelným, obecně se doporučuje v ATTI módu, ve kterém dron udržuje pouze výšku, pomalu a bezpečně co nejdříve přistát. Tyto případy jsou sice poměrně vzácné, avšak občas se stávají a rozhodně to nedoporučujeme pokoušet.
Ve vzduchu je také potřeba, dávat si pozor na okolní ptactvo. Dravci dron občas vidí jako nepřítele a mají tendence na něj útočit. Větší hejna zase dronům uhýbají až na poslední chvíli a může se stát, že do něj nějaký pták z hejna narazí. Jedna z věcí, která hlavně nové piloty může zmást, je vítr, který bude tak silný, že se vám i na plný výkon bude dron stále vzdalovat. V těchto případech je nejlepší přepnout do módu SPORT. Pokud ani toto nepomůže, je potřeba pomalu snižovat rychlost nad bezpečnou oblastí a v nižších letových hladinách už bývá vítr menší. Pokud bude silněji foukat už při příchodu na místo, rozhodně nedoporučujeme vzlétat protože výše fouká mnohem více. Nadále je potřeba se ve vzduchu řídit zákony, vydanými Úřadem pro Civilní Letectví (ÚCL), která by měl každý pilot znát a nedělat zbrklá rozhodnutí a samozřejmě doporučujeme létat s rozvahou a bezpečně.
Občas se každému stane, že svůj dron pošle k zemi. Většina nehod se naštěstí odehrává nad trávníkem, kde dron nepadá na úplně tvrdou zem. Jestli nespadne z velké výšky, tak je vysoká pravděpodobnost, že bude nadále provozuschopný. Pokud se Vám přihodí, že dron ztratíte z dohledu, nebo s ním přistanete a nevíte kde se nachází, stačí si zapnout v aplikaci funkci "Find my drone". Ta Vám zobrazí jeho poslední známou GPS lokaci na mapě. Také silně doporučujeme umístit někam na dron informace o majiteli, pokud by ho někdo našel dříve než vy. Jestli i tak nebudete schopni dron najít, existuje spousta fór a skupin na sociálních sítích o dronech, kde se informace o Vaší ztrátě efektivně rozšíří a zvýší se Vám pravděpodobnost návratu. Dokonce zde můžete najít ochotného pilota, který Vám může oblast ztráty Vašeho dronu prolétnout z ptačí perspektivy a díky tomu uvidíte i do nepřístupných oblastí.
Doufáme, že tímto článkem jsme Vám pomohli a přispěli tak k omezení Vašich pádů a úletů dronu. Budeme se s Vámi těšit na nový článek, ve kterém si probereme zase věci, které piloty dronů zajímají nejvíce. Pokud budete mít jakýkoliv dotaz, neváhejte nás prosím kontaktovat. Budeme rádi, pokud se s námi podělíte o Vaše případy rozbití a ulétnutí dronu, aby si z nich i ostatní piloti mohli vzít příklad.
Děkujeme, Váš Tým Re-dron
3 největší obavy pilotů (a jak je překonat) - 3. díl: Rozbití a ulétnutí dronu
V dnešní době prožívají drony obrovský rozmach. Jelikož nastala doba, kdy drony dokáže ovládat opravdu každý, určitě jste i Vy uvažovali nad vyzkoušením pocitu svobody ve vzduchu. Možná Vás doposud odrazovala nejen vysoká cena, ale také spousta "problémů" s drony spojených. Představujeme Vám pár nejčastějších obav, které mají hlavně nováčci z řad pilotů dronů, a jak tyto obavy jednoduše překonat. V této minisérii si probereme tři základní problémy, se kterými se můžete setkat i Vy:
1. komplikovanost létání,
2. legislativa dronů,
3. rozbití a ulétnutí dronu.
Rozbití a ulétnutí dronu
Obecně je ROZBITÍ DRONU věc, které se bojí jak nováčci, tak zkušení piloti. Většina dronů dnes stojí nemalé peníze a pokud dopadne na špatné místo, dokáže napáchat určité škody. Když ale člověk létá v rámci svých schopností, neměla by tato situace nastat. Pokud se Vám už nějaká nehoda přihodí, je důležité si z toho vzít ponaučení a neztrácet ke stroji důvěru. Téměř všechny nehody jsou způsobeny lidským faktorem, kdy bylo na něco zapomenuto, nebo nedodrženo. Proto se nemusíme bát, že by se dron sám "zbláznil" a způsobil škodu bez vašeho přičinění. V tomto článku si probereme, jak takovým případům předejít a pokud už nastanou, tak jak se v dané situaci zachovat. Pokaždé bychom měli dodržet pár určitých věcí před samotným letem, díky kterým možnost rozbití a ulétnutí dronu razantně snížíme. Už doma se můžeme ujistit, že máme veškeré nezbytné aktualizace nainstalované a dron i ovladač je dostatečně nabitý.
Nejdříve bychom si pro let měli vybrat otevřenou oblast bez objektů a lidí, která by měla být dostatečně velká. Velikost oblasti je relativní a odvíjí se podle zkušeností pilota. Podle našeho názoru by si úplný nováček měl vybrat oblast alespoň o velikosti fotbalového hřiště. Po příchodu na místo doporučujeme zkontrolovat okolí letu, zda se v blízkosti nenacházejí nějaké objekty, které by mohly rušit kompas. Bývají to zpravidla elektrárny, dráty vysokého napětí a velké kovové předměty, vedle kterých by byl dron naprosto ztracen a mohl by se stát nekontrolovatelným. Pokud je oblast v pořádku, doporučujeme poté zkontrolovat vše na vašem stroji, aby jste měl jistotu že je 100% provozuschopný. Jste to Vy a nikdo jiný, kdo bude za let nést zodpovědnost. Z toho důvodu se doporučujeme řídit naším předletovým check-listem, kterým jsme se inspirovali u výrobce našich dronů. V něm si projdete základní nezbytné kroky před vzletem, na které by mohl pilot zapomenout.
Velmi často se nehody stávají právě nedodržením některého z důležitých bodů. Dle našeho názoru jsou tři nejdůležitější věci, kterým je potřeba dát při předletové kontrole speciální pozornost. První z nich je baterie. Ta musí být vždy plně nabita a zkontrolována, že je správně vložena do stroje, a tak nehrozí její vypadnutí za letu. Další důležitou věcí jsou vrtule. Už jen jedna poškozená vrtule může způsobit, v lepším případě podivné chování dronu, v tom horším a hlavně pravděpodobnějším případě, půjde dron k zemi jako kámen. Proto doporučujeme každou vrtuli individuálně zkontrolovat před každým letem i když jste se strojem nikde nebourali. Pokud na vrtuli najdete jakýkoliv defekt, tak by jste ji určitě neměli používat. Je vždy lepší obětovat pár stovek za novou vrtuli než pár desítek tisíc za nový dron. Třetí důležitou věcí, na kterou by se nemělo zapomenout je správná kalibrace kompasu. Ta se musí provést v místě, kde nejsou v blízkosti žádné kovové předměty nebo vysílače, které by vám mohly narušit kalibrování. Kalibraci doporučujeme dělat vždy při přesunu na novou lokaci. Oficiální vzdálenost, po které je potřeba překalibrovat kompas nikdo neudává, ovšem my doporučujeme provést kalibraci po cca 5 Km přesunu.
Pokud jste s dronem ve vzduchu, je nejdůležitější létat tak, aby jste na dron měli dobrý dohled a věděli co se kolem něj děje. Při letu ve větších výškách je vždy dobré poslouchat zvuk letadel a v případě, že se bude nějaké blížit, klesnout na bezpečnou úroveň. Pokud se nedaleko budou nacházet kovové stavby, elektrické vedení nebo hůře vysílací věže, rozhodně se k nim nedoporučujeme přibližovat. Kov, elektřina a hlavně vysílače, běžící většinou na stejných frekvencích jako Váš dron by mohly zmást kompas, a tak je zde vysoká pravděpodobnost rozbití a ulétnutí dronu. Pokud se to stane a dron se začne stávat nekontrolovatelným, obecně se doporučuje v ATTI módu, ve kterém dron udržuje pouze výšku, pomalu a bezpečně co nejdříve přistát. Tyto případy jsou sice poměrně vzácné, avšak občas se stávají a rozhodně to nedoporučujeme pokoušet.
Ve vzduchu je také potřeba, dávat si pozor na okolní ptactvo. Dravci dron občas vidí jako nepřítele a mají tendence na něj útočit. Větší hejna zase dronům uhýbají až na poslední chvíli a může se stát, že do něj nějaký pták z hejna narazí. Jedna z věcí, která hlavně nové piloty může zmást, je vítr, který bude tak silný, že se vám i na plný výkon bude dron stále vzdalovat. V těchto případech je nejlepší přepnout do módu SPORT. Pokud ani toto nepomůže, je potřeba pomalu snižovat rychlost nad bezpečnou oblastí a v nižších letových hladinách už bývá vítr menší. Pokud bude silněji foukat už při příchodu na místo, rozhodně nedoporučujeme vzlétat protože výše fouká mnohem více. Nadále je potřeba se ve vzduchu řídit zákony, vydanými Úřadem pro Civilní Letectví (ÚCL), která by měl každý pilot znát a nedělat zbrklá rozhodnutí a samozřejmě doporučujeme létat s rozvahou a bezpečně.
Občas se každému stane, že svůj dron pošle k zemi. Většina nehod se naštěstí odehrává nad trávníkem, kde dron nepadá na úplně tvrdou zem. Jestli nespadne z velké výšky, tak je vysoká pravděpodobnost, že bude nadále provozuschopný. Pokud se Vám přihodí, že dron ztratíte z dohledu, nebo s ním přistanete a nevíte kde se nachází, stačí si zapnout v aplikaci funkci "Find my drone". Ta Vám zobrazí jeho poslední známou GPS lokaci na mapě. Také silně doporučujeme umístit někam na dron informace o majiteli, pokud by ho někdo našel dříve než vy. Jestli i tak nebudete schopni dron najít, existuje spousta fór a skupin na sociálních sítích o dronech, kde se informace o Vaší ztrátě efektivně rozšíří a zvýší se Vám pravděpodobnost návratu. Dokonce zde můžete najít ochotného pilota, který Vám může oblast ztráty Vašeho dronu prolétnout z ptačí perspektivy a díky tomu uvidíte i do nepřístupných oblastí.
Doufáme, že tímto článkem jsme Vám pomohli a přispěli tak k omezení Vašich pádů a úletů dronu. Budeme se s Vámi těšit na nový článek, ve kterém si probereme zase věci, které piloty dronů zajímají nejvíce. Pokud budete mít jakýkoliv dotaz, neváhejte nás prosím kontaktovat. Budeme rádi, pokud se s námi podělíte o Vaše případy rozbití a ulétnutí dronu, aby si z nich i ostatní piloti mohli vzít příklad.
Děkujeme, Váš Tým Re-dron